VEDTÆGTER
FOR
COPENHAGEN CHEERLEADERS
22.10.2024
----------------------------------- o -----------------------------------
§ 1 Navn og hjemsted
Stk. 1: Foreningens navn er Copenhagen Cheerleaders, og den er stiftet den 3. maj 2014.
Stk. 2: Foreningens hjemsted er Gentofte Kommune.
Stk. 3: Foreningen har adresse hos den til enhver tid værende kasserer i foreningen
§ 2 Formål
Stk. 1: Foreningen har til formål
- at tilbyde undervisning i cheerleading for både begyndere, øvede og elite
- at styrke fællesskabet og det sociale liv i foreningen
- at fremme medlemmernes lyst til at engagere sig og tage et medansvar i foreningen.
Foreningen varetager disse interesser og formål på et almennyttigt grundlag.
§ 3 Tilhørsforhold til andre organisationer
Stk. 1: Foreningen er medlem af DAFF (Dansk Amerikansk Fodbold Forbund) og DGI (Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger).
Stk. 2: Indmeldelse og udmeldelse af organisationer er et generalforsamlingsanliggende.
§ 4 Medlemsforhold
Stk. 1: Som medlem kan optages enhver, der tilslutter sig foreningens formål. Aktive medlemmer skal desuden betale kontingent. Bestyrelsen kan dog nægte optagelse af et medlem, hvis særlige grunde taler herfor.
Stk. 2: Medlemmer, herunder forældre til umyndige medlemmer, er forpligtet til at overholde foreningens vedtægter, efterleve og agere i overensstemmelse med foreningens værdigrundlag og øvrige bestemmelser. Medlemmerne er desuden forpligtet til at overholde de regler og bestemmelser, som er fastsat af de organisationer, som foreningen er tilsluttet.
Stk. 3: Ethvert aktivt medlem har ret til at deltage i foreningens aktiviteter og tilbud, dog således at det er foreningen, der til enhver tid beslutter, hvilket hold, medlemmet - under hensyn til alder, niveau og under iagttagelse af øvrige saglige hensyn – kan tilbydes plads på.
Stk. 4: Indmeldelse skal ske skriftligt via foreningens hjemmeside. For medlemmer under 18 år skal indmeldelse ske af medlemmets forælder/værge. Medlemmer skal løbende holde foreningen orienteret om gyldig adresse, mailadresse, telefonnummer og andet for foreningen relevant information.
Stk. 5: Udmeldelse af foreningen i løbet af en sæson sker skriftligt ved meddelelse til bestyrelsen. Alle økonomiske mellemværender opgøres og betales ved udmeldelse.
§ 5 Kontingent og øvrige betalinger
Stk. 1: Kontingentet fastsættes af bestyrelsen og godkendes af generalforsamlingen. Der kan fastsættes forskellige kontingenter for forskellige grupper af medlemmer, herunder efter alder, niveau og træningshyppighed. Bestyrelsen kan fritage et medlem helt eller delvist for kontingentbetaling, såfremt særlige hensyn taler for dette.
Stk. 2: Bestyrelsen opkræver kontingent og fastlægger betalingsterminer og opkrævningsform.
Stk. 3: Indbetalt kontingent eller øvrige indbetalinger tilbagebetales ikke ved udmeldelse i løbet af en sæson eller ved eksklusion af foreningen. Medlemmet hæfter desuden for den fulde udgift i forbindelse med rejser og konkurrencer, som et medlem skriftligt har tilmeldt sig, uanset om medlemmet uagtet årsag efterfølgende melder fra eller i øvrigt ikke deltager i rejsen eller konkurrencen.
Betalingskravene i 1. og 2. pkt. kan fraviges, såfremt der foreligger særlige forhold. Beslutning om fravigelse træffes af bestyrelsen.
Stk. 4: Hvis et aktivt medlem ikke betaler kontingent eller øvrige udeståender med foreningen rettidigt, og ikke har betalt efter at være blevet rykket, udmeldes medlemmet automatisk af foreningen. DAFF-licens for medlemmet frigives ikke, før betaling er sket.
§ 6 Eksklusion
Stk. 1: Et medlem kan ekskluderes, såfremt vedkommende handler til skade for foreningen, handler i strid med foreningens formål og værdigrundlag, eller hvis vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtelser, herunder forpligtelser, der fremgår af udøverhåndbogen, holdbeskrivelser og foreningens hjemmeside. Eksklusion indebærer, at medlemskabet ophører. Beslutning om eksklusion træffes af bestyrelsen.
Stk. 2: I sager om eksklusion har medlemmet krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse. Er medlemmer under 18 år, sker høringen sammen med medlemmets forælder/værge.
Stk. 3: I sager om eksklusion har medlemmet desuden krav på, at bestyrelsens afgørelse prøves på førstkommende generalforsamling, og sagen sættes på dagsordenen som et særligt punkt. Såfremt den ekskluderede ønsker at bruge denne mulighed, skal anmodning herom fremsættes til bestyrelsen inden fire uger efter, at eksklusionen er meddelt. Bestyrelsens afgørelse om eksklusion gælder, selvom den er krævet indbragt for generalforsamlingen, medmindre bestyrelsen bestemmer andet.
Stk. 4: Hvis et ekskluderet medlem senere anmoder om optagelse i foreningen, afgør bestyrelsen spørgsmålet.
§ 7 Ordinær generalforsamling
Stk. 1: Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed i alle anliggender.
Stk. 2: Ordinær generalforsamling afholdes en gang årligt inden udgangen af marts måned.
Stk. 3: Bestyrelsen indkalder til generalforsamling med mindst 4 ugers varsel ved udsendelse af mail til medlemmer med kendt mailadresse og via foreningens relevante platforme. Indkaldelsen skal indeholde tid og sted og foreløbig dagsorden, samt oplysning om, at forslag fra medlemmer skal være fremme hos bestyrelsen senest 2 uger før generalforsamlingen. Bestyrelsen kan selv fremsætte forslag. Endelig dagsorden udsendes senest 1 uge før generalforsamlingen på samme måde som indkaldelsen, og den endelige dagsorden skal indeholde oplysning om de forslag, som skal behandles, de valg, der skal foretages, og regnskab og andre bilag til dagsordenen skal medfølge.
Stk. 4: Adgang til generalforsamlingen har alle foreningens medlemmer, forældre til medlemmer under 18 år, samt personer, som bestyrelsen har inviteret. Stemmeret har alle medlemmer, der ikke er i kontingentrestance. Der kan kun stemmes ved personligt fremmøde. Børn og unge kan, fra de er fyldt 15 år, selv udøve medlemsrettighederne, herunder stemme på generalforsamlingen. Stemmeretten for medlemmer under 15 år udøves af en forælder. Der kan alene afgives en stemme pr. medlem.
Stk. 5: En lovlig indkaldt generalforsamling er beslutningsdygtig uanset antallet af fremmødte.
Stk. 6: Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af generalforsamlingen, og som ikke må være medlem af bestyrelsen.
Stk. 7: Beslutninger træffes ved almindeligt flertal. Til vedtægtsændringer og beslutning om opløsning kræves dog kvalificeret flertal, jf. §§ 13 og 14. Ved personvalg er den valgt, der opnår flest stemmer.
Stk. 8: Valgbar til bestyrelsen er ethvert medlem, der er fyldt 18 år. Valgbar til bestyrelsen er også forældre/værger til et medlem under 18 år, samt faste trænere i foreningen. Valgbar som revisor er ethvert medlem, der er fyldt 18 år.
Stk. 9: Dirigenten afgør spørgsmål om afstemninger. Dirigenten kan bestemme skriftlig afstemning.
Stk. 10: Bestyrelsen sørger for, at der tages referat over generalforsamlingens beslutninger. Referatet godkendes og underskrives af dirigenten, og offentliggøres på foreningens hjemmeside.
§ 8 Dagsorden for ordinær generalforsamling
Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende punkter:
- Valg af dirigent
- Bestyrelsens beretning
- Aflæggelse og godkendelse af det reviderede årsregnskab for det forløbne år
- Aflæggelse og godkendelse af bestyrelsens forslag til kontingent
- Behandling af indkomne forslag
- Valg til bestyrelsen
- Valg af bestyrelsesmedlemmer
- Valg af en suppleant
- Eventuelt valg af en revisor
- Eventuelt
§ 9 Ekstraordinær generalforsamling
Stk. 1: Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen.
Stk. 2: Ekstraordinær generalforsamling skal indkaldes, når mindst en femtedel af foreningens stemmeberettigede medlemmer skriftligt over for bestyrelsen fremsætter krav herom med angivelse af det eller de klart angivne emner, som kræves behandlet.
Stk. 3: Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes senest fire uger efter, at kravet er modtaget. Indkaldelse skal ske med mindst to ugers varsel. Reglerne om indkaldelsesmåde og generalforsamlingens gennemførelse gælder i øvrigt på samme måde som for ordinær generalforsamling.
§ 10 Bestyrelsen
Stk. 1: Bestyrelsen er foreningens daglige ledelse og repræsenterer foreningen i alle forhold. Bestyrelsen kan nedsætte nødvendige udvalg og arbejdsgrupper til varetagelse af løbende eller enkeltstående opgaver. I et udvalg skal der altid være deltagelse af minimum et bestyrelsesmedlem.
Stk. 2: Bestyrelsen består af mindst 5 medlemmer og højst 9 medlemmer. Der kan højst være to bestyrelsesmedlemmer, der er ansat som træner i foreningen. Der kan højst være 1 medlem fra samme familie i bestyrelsen. Bestyrelsen konstituerer sig selv med valg af en formand, en næstformand og en kasserer, og varetager den nødvendige fordeling af opgaverne. Valg af bestyrelsesmedlemmer og eventuel revisor sker på ordinær generalforsamling for to år. Én suppleant vælges hvert år for et år. Suppleanter deltager ikke i bestyrelsesmøder og har ikke stemmeret. Hvis en suppleant indtræder i bestyrelsen, skal den pågældende bestyrelsespost besættes ved valg på den førstkommende ordinære generalforsamling.
Stk. 3: Bestyrelsen kan selv fastsætte en forretningsorden. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 3/4 af medlemmerne, dog som minimum også enten formanden eller næstformanden, er til stede. Hvis bestyrelsen består af et lige antal medlemmer, tæller formandens stemme dobbelt ved afstemning i tilfælde af stemmelighed. På samme måde tæller formandens stemme dobbelt ved bestyrelsesmøder med lige antal fremmødte grundet fravær fra et eller flere bestyrelsesmedlemmer. Der udarbejdes referat af bestyrelsens møder.
§ 11 Regnskab og revision
Stk. 1: Foreningens regnskabsår er kalenderåret.
Stk. 2: Regnskabet udarbejdes af den valgte eksterne regnskabsservice. Regnskabet skal indeholde resultatopgørelse over driften samt status og skal godkendes af generalforsamlingen.
§ 12 Tegningsret og hæftelse
Stk. 1: Foreningen tegnes af kassereren sammen med et bestyrelsesmedlem eller af tre bestyrelsesmedlemmer i forening. Indkøb/investeringer over 10.000 kr. skal forelægges og godkendes af den øvrige bestyrelse forud for dispositionens gennemførelse.
Stk. 2: Bestyrelsen kan foretage alle dispositioner.
Stk. 3: Foreningen hæfter kun for sine forpligtelser med sin formue. Der påhviler ikke foreningens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, der påhviler foreningen. Bestyrelsesmedlemmer hæfter heller ikke for disse forpligtelser.
§ 13 Vedtægtsændringer
Stk. 1: Forslag til ændringer af vedtægter skal offentliggøres med indkaldelse til generalforsamling.
Stk. 2: Ændring af vedtægterne kan ske på enhver generalforsamling, når mindst to tredjedele af de afgivne stemmer er for forslaget.
§ 14 Opløsning
Stk. 1: Beslutning om foreningens opløsning kræver vedtagelse på to på hinanden følgende ekstraordinære generalforsamlinger. Der skal mindst være seks uger mellem de to generalforsamlinger. Til vedtagelse af opløsning kræves, at mindst to tredjedele af de afgivne stemmer er for beslutningen på begge generalforsamlinger.
Stk. 2: Ved opløsning af foreningen overgår foreningens midler til DAFF.
Stk. 3: Til at forestå opløsningen af foreningen vælger den afsluttende generalforsamling to personer til at gennemføre alle nødvendige dispositioner.
-------------------------------------------------
Vedtaget på ekstraordinær generalforsamling